Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Dagens ämne berör styrketräning och hur du använder den för att göra dig större, starkare och snabbare. Läste du mitt föregående inlägg om träning under diet? Gör det annars här. Jag ska förklara för dig utifrån min erfarenhet av styrketräning, samlad under 8 års tid, vad jag funnit fungerar.

Motivation viktigt eller inte?!

Din styrketräning bör fördelaktigheten ha fler syften anknutit till sig, varför du gör det du gör innanför och utanför träningen. Många kallar det för en hälsosam-livsstil så jag tänker laborera på denna fras. Du tränar först och främst för att du vet att det är bra för dig, för din allmänhälsa, precis som du borstar tänderna för att du inte vill att de ska ruttna. Jag vet inte om du personen som slutar borsta tänderna för att du i mellan åt blir omotiverad? Du förstår poängen. Träningen är medicin för din kropp och sinne såväl som din själ. Vi vill upprätthålla den balansen.

Träning för allmänhälsan?

De som hävdar att de tränar för allmänhälsan och därför inte har ett större syfte med sin träning och använder det som anledning att inte träna hårt eller vara i bättre form, tycker jag är fel. Det vi gör skall vi göra helhjärtat och som sagt med ett bredare syfte, annars faller även denna ”allmänmotivation”. Alla dina handlingar sänder signaler tillbaka till ditt kognitiva beteendecentrum i hjärnan och uppgör merparten av den verklighet du upplever. 1 av 10 som läser detta inlägg kommer verkligen att förstå detta samband. Gör du det blir du automatiskt hängiven till vardagen och den nuvarande stunden och kommer alltid göra ditt bästa och kanske lite till i allt du lägger handen eller tanken på. Det finns dock en skillnad mellan eliten och motionären men det betyder inte att du och jag inte kan bli otroligt starka, muskulösa och snabba.

Skillnaden mellan att träna hårt, tungt och rätt?

Teknik och bemästring av din styrkeövning: Jag är nyligen i en fas där jag återbygger mitt nervsystem för att mer effektivt kunna generera kraft och tillåter mig att lyssna på tyngden jag upplever i hela min kropp, snarare än endast fokus på vikten på stången och att föra den från punkt A till B. Jag blir medveten och hur tyngden belastar mina muskler och leder och jag kan oftast beräkna hur mycket ansträngning jag bör använda inför ett pass eller en övning genom att bevittna nervsystemets funktion. Detta stärker inte endast mina muskler men även nervbanorna i min hjärna som jag pekande på ovan (kognition). Jag lägger fortfarande betydelse i progressiv belastning av vikten på stången och det är en stor del av mitt mätinstrument men jag gör det med sub-maximala vikter och lägre skaderisk. Jag har på detta sätt ökat min muskelmassa och styrka och framförallt mina allmänna atletisism! Om du gör det rätt och ordentligt, bibehåller musklerna i sin fasta, fördelaktiga hållning och fokuserar på att generera explosiv kraft (snabbhet) i lyften och pressarna, kommer de små vikterna att krossa dig och ta din träning till en ny nivå. Förr eller senare kommer du att arbeta dig tillbaka till dina dåvarande maxvikter med en betydligt bättre kontroll och relativ styrka. Jag upplever mig själv starkare än någonsin i min kropps totala känsla, in/ utsida. Mitt nervsystem är sällan totalt utmattat efter ett träningspass vilket tillåter mig att vara pigg och förhöjer verkligen en person levnadskvalité.

Slutsats

Träna hårt men gör det på det smarta sättet, ha ett bredare syfte och nöj dig aldrig med att vara medioker för den inställningen gentemot din hälsa kommer att avspegla sig på precis alla andra aspekter av ditt liv.

Fler länkar:

Är jag redo för en livsstilsförändring
Min filosofi
Personlig Träning
Kostrådgivning
Vad kan jag åstadkomma med en PT?
Hur maximerar jag min fettförbränning?
Ett alternativt sätt att komma i form