Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Vad kan du förvänta dig av personlig träning?

Alla personliga tränare är olika och har sina egna träningsfilosofier. Vad som kan sägas är gemensamt är att vi alla jobbar med människor ur aspekten hälsa. Ofta innebär det arbete med kosten, träningen och även hjälp med motivationen. Inom dessa tre områden använder vi lite olika tekniker och rådgivning. Jag kommer i detta inlägg fokusera på vad som karaktäriserar mig som coach.

Vad är ditt mål? Skall du tävla i fitness och stå på scen inom ett år? Vill du komma snabbt i form till en plåtning eller är det strandformen det rör sig om?

Det olika mål jag precis radade upp är ofta kortsiktiga och med det menar jag att det krävs en större insats under en kort period för att uppnå snabba men stora resultat. Dessa typer av mål kräver att du redan från början är beredd att göra allt som krävs utan större undantag. Det kan innebära:

  • Räkna kalorier & väga din mat
  • Befinna dig på gymmet 6 dagar i veckan och utföra passen med rätt teknik, volym och intensitet som de är upplagda.
  • Sova 8h per natt utan undantag och absolut inget småätande eller utrymme för fusk i kosten (om det inte är inplanerat). 

Du förstår grejen. Detta extrema tillvägagångssätt kan vara lockande för många för att ge oss själva en uppfattning om hur fort det faktiskt kan gå när vi gör mycket rätt med en stenhård satsning. För att lyckas med det behöver du vara beredd på att kasta om ditt liv, även gällande: familj, jobb och vänner. De flesta har inte tid och utrymme för det och är långt ifrån motiverade att gå hela vägen för att uppfylla alla aspekter av planen. 1 av 10 är det men det flesta klarar inte av att leva på det sättet eftersom det är monotont och inte särskilt flexibelt. Du kan fortfarande uppnå resultaten du drömmer om men vägen dit kanske inte är som du tänkt dig. Läs vidare!

Jag vill bara komma i form!

Många har varit ”ur form” väldigt länge och de dåliga vanorna sitter djupt. Dessa individer grips lätt av ångest och blir överväldigade när det sker för mycket förändring på en gång och ger naturligtvis vika när de inte lyckas leva upp till den föreskrivna planen, detta är min erfarenhet efter många kundmöten genom åren. Som PT är det mitt jobb att sätta upp realistiska mål tillsammans med min kund och tala om för denne vad som är möjligt samt mindre sannolikt. Besviken blir du endast av en icke hållbara förväntningar.

Antingen tar du bort allt det som är destruktivt för dina resultat och går i en raketfart framåt eller så tar du den långsamma vägen som är mer befrämjande för din sinnesro. Om du saknar motivation betyder det att du fortfarande inte har en klar uppfattning om varför du efterstävar de resultat du söker efter. Om det är fallet kommer den extrema approachen i raketfart inte att gynna dig. Dina motorer kommer att ge vika innan du nått ut ur atmosfären. Du behöver titta på dina livsstilsvanor mera i detalj för att medvetet behandla dom några i taget. Resultaten kommer i första hand att vara i form av mental styrka och struktur som senare blir till förändring av din kroppssammansättning.

Min träningsfilosofi och approach till två skilda vägar.

Den ena som jag förklarat är kortsiktig och den andra är långsiktig. Den långsiktiga tycker jag såklart vi alla ska investera vår uppmärksamhet i och ni som för tillfället tränar inför sommarformen ska väl inte sluta i höst? Motivationen kan gå upp och ned tillsammans med takten av våra resultat. Det är ingen anledning att sluta träna? Gör alltid någonting i fysisk form och bibehåll någon del av kosten som du vet är rätt -som ett potentiellt frö för ny motivation och en daglig påminnelse.

Överväg kanske även att lägga om din träning inför olika perioder om året. Ska du nyligen komma igång med träningen eller haft ett längre uppehåll gör du smart i att välja en träningsform som blir av och med tiden experimentera med striktare planer och lära känna hur din kropp och psyke fungerar under stress.

Är jag redo för en livsstilsförändring?

Om du läser detta betyder det att du fortfarande har en inre glöd som vägleder dig mot någonting. Sluta aldrig att söka. Jag vill påminna dig om att vi gärna vill överdriva mängden träning och göra mycket i början, mestadels för att stimulera våra egon (jag fattar att tanken är god). På det sättet bränner vi snabbt ut våra batterier. Det är ett återkommande problem som är ett exempel på de orealistiska förväntningar jag möts av när jag träffar nya kunder. De vill direkt börja äta torr sallad utan dressing och träna varje dag…

Är du intresserad av att lära dig sätta upp hållbara mål för din träning samt äta på ett hälsosamt sätt tycker jag du ska kontakta mig. Jag finns på Delta Gym vid Odenplan och garanterar att du kommer känna dig starkare, gladare och hälsosammare när du kommer igång. Vad väntar du på? Kom förbi på en provträning!

Jag svarar även gärna frågor här på bloggen!