Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Tycker du om utomhusträning?

Våren är på väg! Snart börjar det mer regelbundet bjudas på varmare och soliga väder och då kommer jag att passa på att kliva utanför gymmets portar och få till ett träningspass eller två utomhus. Vi människor är skapta för att röra på oss och framförallt utomhus i naturen. Känslan av att träna ute är väldigt annorlunda – Kroppen blir extra syresatt av träden och den friska luften har en ”renande” effekt. Runt omkring oss finner vi vackra färger och kontraster som förgyller vår själ. Solljuset förser oss i sig med en stark känsla av välmående som bland annat förhöjer serotoninet i våra kroppar och fyller på de livsnödvändiga d-vitamin depåerna.

utomhusträning

Vår svenska natur är fantastisk på många sätt!

Det finns mycket att uppleva i den och kanske blir det även för dig början på ett större fritidsintresse. Jag var nyligen i Åre och åkte snowboard under påsken med vänner. Vi hade sol hela veckan och omständigheterna för bra åk i backarna var fantastiska. Av alla mina resor till olika platser jag besökt var detta helt klart en av mina mest fantastiska resor. Upplevelsen av naturen var så pass stark med dess vackra färger och kontraster att den berikade min själ på ett kärleksfyllt sätt. Nu är jag ännu mer fast för moder-natur och tänker under vår och sommar utforska den mer!

utomhusträning

Utomhus tillåter min kreativitet vägleda mig i mina övningsval!

Det finns en hel del tuffa träningspass du kan få till med enkla redskap och kroppsvikten. Du kan välja att utföra dessa var för sig eller i en cirkel för att öka svårighetsgraden. Utomhusgym bjuder på extra utrustning men det mesta går även att göra fritt i vilda naturen. Exempel på övningar:

Benträning: 1 bens knäböj, hopp, utfallssteg, enbensmarklyft, 1 bens höftlyft
Pressar: Armhävning, dips, handstående, hjulningar, ”wall-walk”
Drag: Chins, pullups, inverterade roddar, armgång på klätterstege
Uthållighet: Bear crawl, crab walk, back-intervaller

Efteråt fyller jag oftast på energidepåerna med kolhydrater – gärna med sushi som jag tycket är gott! Detta lämpar sig bra efter ett hårt träningspass då kroppen bättre kan tillgodogöra sig kolhydrater.

Utnyttja vädret och naturen som tillgång till din hälsa!

På vintern faller det mer naturligt för dem flesta att spendera mer tid på gymmet men nu råder det andra omständigheter. Något jag planerar att göra mer av denna säsong är vandringar och utflykter som bland annat innefattar att tälta. I framtiden skulle det vara fantastiskt att få uppleva pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela i Spanien och andra naturupplevelser. Jag vill leva som naturen skapt oss att leva och vill även påminna dig om vilka vi egentligen är och vart vi kommer ifrån – Vårt DNA är nästan identiskt med människan för 30.000 är sedan. Bjud dig själv därför på lite natur och solljus och lev ett liv som skapar en mer balanserad tillvaro i dig själv.

utomhusträning

Fler länkar:

Min filosofi
Personlig Träning
Kostrådgivning
Vad kan jag åstadkomma med en PT?
Hur vi bör äta? Jägare, samlare & den moderna människan?
Hur vårt nervsystem fungerar och varför vi mår som vi mår?