Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Min filosofi

Hälsa är något som vi engagerar oss i för att det är kul men även för att det är ett måste. Om vi inte tar hand om oss själva får den en rad konsekvenser precis som att vi får hål i tänderna om vi inte borstar dom. Att vara hälsosam är inte bara något som syns på utsidan utan återspeglas även i dina inre organ och hur glad du känner dig. En hälsosam person är ofta även en glad person och det sprider sig till de människor du har runt omkring dig och det liv du lever. Så vi kan nog konstatera att de allra flesta vill ha en god hälsa och dra de positiva fördelarna av vad det innebär. Men sen finns det ju en hel del andra mindre bra saker som också drar i vår uppmärksamhet… Ja du kan nog föreställa dig vad jag menar.

Lagom och för mycket

Balansgången mellan lagom och för mycket kan vara svår att finna i våran stressfyllda vardag och ofta är vårt batteri redan för urladdat för att orka ta tag i oss själva. Trots det vill jag uppmana dig att inte ge upp och försöka börja någonstans. Du måste prioritera din hälsa om du vill leva ett harmoniskt liv och har du skapat en livsstil som inte har utrymme för det behöver du planera om.

Därför är styrketräning jätteviktigt

Den fysiska träningen utgör en stor del av ens hälsoplan och därmed din livsstil. Vi behöver röra på oss varje dag och utöver det även träna lite hårdare 3-4 gånger i veckan. Träningen är till för att stärka dina muskler så att du fysiskt orkar mer och även undviker att skada dig. Samtidigt blir vi alla äldre och den ork du en gång hade minskar allt mer. Därför är styrketräning jätteviktigt för att garantera en välfungerande kropp med åldern.

Psykiskt välbefinnande

Förutom styrka och muskler kan vi se att träningen är extremt viktigt för vårt psykiska välbefinnande. Under och efter ett träningspass utsöndrar din kropp mängder av endorfiner som skänker dig känslor utav välbefinnande, lugn och harmoni. Detta gör i sin tur att vi får ett bättre humör, sömnkvalitet och koncentrationsförmåga. Man kan till och med sträcka sig så långt att säga att vi blir smartare av att träna. Detta kan du läsa om i boken ”Hjärnstark” av läkare och psykiater Anders Hansen.

Vi alla är bra på olika saker

Ett träningspass kan se ut på många sätt och i de flesta fall är all träning bra träning. Vi alla är bra på olika saker och kommer därför även tycka att vissa träningsformer är roligare än andra. Personligen älskar jag att på somrarna paddla kajak och göra långvandringar i skogen och på vintern åka snowboard och skridskor. Men det finns en träningsform som jag gör allra mest och alltid regelbundet och det är styrketräning på gym.

Kedja fast ditt beslut

De flesta av oss kan med lite planering äta bättre, få till motion 3-4 gånger i veckan och minska vår stress. Men för att göra detta måste du göra ett val. Vissa saker kommer du vara tvungen att avstå ifrån eller åtminstone dra ned på och det kommer troligtvis att kännas jobbigt. Men du måste tala om för dig själv att du verkligen vill och behöver detta och kedja fast ditt beslut.

Det är här jag kommer in i bilden. Jag hjälper dig att strukturera upp ett program för din hälsa och förser dig med riktlinjer och motivation som håller dig på banan när du frestas av gamla vanor. Ingen ska behöva klara sin hälsoresa på egen hand och tillsammans kommer vi att göra en stor förändring.

Jag är utbildad personlig tränare från ”Safe-Education” och kostrådgivare från ”Svenska näringsakademin”. Jag har jobbat aktiv som PT sedan 2012 och håller nu till på Delta Gym i centrala Stockholm!

I mitt avsnitt ”Personlig träning” kan du läsa mer om hur jag ser på träning.
I mitt avsnitt ”Kostrådgivning” kan du läsa om vad som är en hälsosam kost.