Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Vad kan vi göra för att förbättra vår hälsa, prestation och välmående när det kommer till kosten?

Jag skulle vilja ge er en tillbakablick till våra förfäder- jägarna & samlarna för att bättre förklara vart ifrån våra gener härstammar. Detta blir matnyttig information kring ämnet näringslära. Jag delar mina kunskaper kring ämnet:

Förr i tiden hade vi inget kylskåp att gå till när vi vaknade på morgonen

Våra förfäder var tvungna att ge sig ut och jaga och samla mat under dagen på en fastande mage. Under jakten åt man små mängder utav bär, nötter, insekter, svampar mm. Det som gick att få tag på i naturen helt enkelt. I bästa fall lyckades de fånga ett köttstycke till middagen. Eftersom det var svårt att på den tiden förvara mat åt de så mycket de bara orkade för att fylla alla energidepåer och underlätta morgondagens jakt. Naturligtvis föll man in i matkoma vilket skapas av att bl.a. bukspottkörteln överkompenserar och utsöndrar stora mängder insulin. Detta främjar melatoninproduktionen och resultatet blev en god natts sömn.

Hur vi applicerar detta på den moderna människan och vad kan vi ta med oss från jägarna & samlarna?

Intressant nog är våra gener inte särskilt förändrade sedan våra 30 000 år gamla förfäder och de har präglat hur vår matsmältning, hormoncykler och kognition fungerar i förhållande till maten vi äter och livsstilen vi lever.

De åt väldigt varierat: Sällan fick de tag på samma typ av föda varje dag vilket gav dem ett brett spektrum utav näringsämnen. Sällsynt var det därför att få näringsbrist. Även om jakten inte alltid slutade lyckosamt fick våra förfäder i sig näring av smådjur som skalbaggar och insekter vilket naturligt är rikt på bl.a. protein och aminosyror. Aminosyror kan vara de viktigaste byggstenarna i våra celler.

Fastande mage: Fasta är en personlig preferens jag upplever har sina hälsofördelar men bör anpassas olika efter individens kroppssammansättning. Att avlasta matsmältningen och organen med periodisk fasta kan i det långa loppet stärka näringsupptaget genom att bl.a. minska slitage på kroppen. Utför du inte regelbunden fasta bör du åtminstone låta det gå 12h mellan avslutat måltid dagen innan och frukost dagen efter.

Äta lättsmält mat och mindre mängder under dagen: När du bryter din fasta tycker jag du ska välja någon form utav mat som är lättsmält. Ett exempel på detta kan vara ägg, yoghurt, grönsaker och vegetabiliska fetter såsom avokado och olivolja. I mina näringsrekommendationer ingår inte kolhydrater på morgonen om du inte skall utföra hård fysisk träning eller utsättas för mental ansträngning. Detta för att testosteron och kortisolhalterna naturligt är höga på morgonen och utnyttjar du detta fönster finns hälsofördelar att dra från detta. Kolhydrater bidrar till insulinproduktion vilket tillfälligt visat sig hämma motsvarande hormoner när de är aktiva i blodet. Kolhydraterna vill jag fördelaktigheten utnyttja på kvällen då ”jakten och flykten” är över.

”Överätarfas”: Det var alltså vanligt för våra förfäder att under kvällen äta kopiösa mängder mat för att fylla de ofta tomma energidepåerna efter dagens jakt och flykt. De plockade regelbundet på sig små mängder bär, nötter, insekter och svampar som de åt på under dagen och gav dem ett jämnt blodsocker. Om de fått en lyckosam fångst gav den stora kvällens måltid en god insulinrespons vilket resulterade i återhämtning och vila. Att tillägga är att våra matsmältningsorgan fungerar mindre optimalt under nervsystemets sympatiska aktivitet vilket representerar upplevelsen av jakt & flykt i våra kroppar. Stor mängd mat vid tidig tid kan därför resultera i förhöjd trötthet. Icke processad mat i tarmarna skapar under dagen inflammation, nedsatt immunfunktion, försämrad kognition, sämre nervkopplingar och andra obalanser i vårt system. Detta kan liknas med att ha matrester mellan tänderna runt tandköttet. Individer skiljer sig åt men att komma ihåg är att de flesta moderna människor är långt ifrån balanserade inuti sina kroppar för att anse sig vara beviljade att tänja på dessa gränser.

Hoppas du plockat upp en eller flera saker att ta till väga när du planerar din kosthållning. Kunskap är makt när kunskap blir till visdom. Lycka till med din kostresa!

Fler länkar:

Min filosofi
Personlig träning
Kostrådgivning
Kontakta mig!