25% snabbare förbränning med protein

Semstern är påbörjat och förbränningen bara ökar! Mitt nyårslöfte har varit att bibehålla en deffad kropp året runt. Hitills har det gått hur bra som helst! Nere på ca 74kg nu från en startvikt på 82kg i mars och för ett år sedan vägde jag upp emot 90kg, då jag var högst stressad och omotiverad. Så är det inte längre. Jag är målmedveten och låter sällan mitt humör eller lustkänslor bestämma över mina mat- och träningsval.

Nu äter jag ca 1650 kcal, mer vissa dagar och något mindre andra. Lite, kanske vissa tänker? Nja, jag säger så här, vill man ha extrema resultat krävs ibland extrema åtgärder. Runt maj månad insåg jag hur långt ifrån en representabel sommarform jag var och bestämde mig för att lägga muskler -och styrkeökning åt sidan och fokusera på det viktigaste för mig. En bra fettnivå är viktigare än bara synliga magrutor utan spelar även en stor roll för hur vi mår. Testosterone, kortisol och östrogen är några av de hormoner som påverkas negativt vid hög fettmassa, även immunförsvaret. Jag siktade lågt kalorimässigt då jag visste att jag hade en tendens att äta lite extra eller glömma beräkna exakta mängder av vissa såser eller tillsatt matlagningsfett.

Just nu äter jag mestadels protein för att det dels är muskelbesparande, mättar något otroligt bra och har god termogen effekt! Termogent? Ja, 25% av kalorierna från proteinet du får i dig avgår i form utav värme. Vänta va? Yes! Här har kroppsbyggare som ofta äter dieter med högt proteinnehåll en poäng!

protein

Fettet då? Fettintaget höll jag relativt lågt i första delen av dieten för att enkelt skapa ett kaloriunderskott men samtidigt tillåta mig själv äta stora mängder protein, kolhydrater och grönsaker/fibrer. Detta vill man kanske inte göra allt för länge då fettintag är viktigt för hormoner men även för hjärnan. Supplementera i så fall med omega 3 tillskott! Nu äter jag något mindre kolhydrater och mer fett. Variation mår kroppen ofta bäst av!

Kolhydratskällor? Innan träningspasset äter jag en portion havregryn med antingen kvarg (extra protein) eller som gröt med havre/soja-mjölk. Till detta tillsätter jag en halv banan som ger mig snabbt tillgängligt bränsle. Alla kroppar är olika men detta har funkat utmärkt för mig! För extra omega 3 innehåll samt hälsosamma fibrer tillsätter jag minst en tsk chiafrön. Olika former av bär såsom blåbär och hallon äter jag ofta 100g av varje dag. Antioxidanter är svårt att få för mycket av! Slutligen på kvällen blir det ca 200g potatis eller rårris och en frukt till efterrätt.

Träningen kommer jag skriva om i nästa inlägg. Metabola finishers, stark mage/core och mental och fysisk uthållighet mm!

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Rulla till toppen