Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Detta ämne är något som är väldigt simpelt då det finns inom oss alla att utforska men samtidigt så komplicerat när vi försöker beskriva den intellektuellt. En upplevelse säger mer än tusen ord och därmed mångfalden text i dessa sammanhang.

Jag har blivit ombedd att behandla ämnet ”meditation” ur min synvinkel och jag ska göra mitt bästa för att förmedla detta till er!


Meditation är ditt ”naturliga tillstånd”.

Samspelet mellan kropp, sinne och yttre omständigheter, kort sagt. Genom att återvända till vårt ”naturliga tillstånd” kan vi påverka vårt synsätt och verkligheten vi upplever.

En meditativ person är någon som är i djupare kontakt med sina omedvetna impulser (tankar, beteende, vanor, ord, värderingar). Han/hon lär sig tolka, analysera och betrakta sig själv för att rikta sin uppmärksamhet åt rätt håll.

Att så kallat ”meditera” är en övning av koncentration. Att öka sin koncentrationsförmåga kan vara viktigt ur många hänseenden. Förmågan att:
– Sitta still
– Lyssna
– Inte ”reagera” utan kunna ”agera”
– Fokusera på en sak i taget

Hur vi mediterar beror mycket på vilken typ av person vi är och vad för utmaningar vi ställts inför under dagen. Behovet såsom innehållet i våra tankar kan variera.

1. Jag utgår ifrån att sitta 10-15 min helst helt stilla och tillåter min intuition vägleda mig under tiden. Jag delar tron och vetskapen om att det jag gör är något viktigt och nödvändigt och behandlar därför min meditationsstund med största möjliga respekt och disciplin under dessa minuter.

2. Ibland tillåter jag mig själv tänka fritt och reflektera över mitt liv/min vardag (behovet kan variera). Detta kan många gånger leda mig till en ny idé eller ge mig en djupare insikt i någon aspekt av mitt liv. Här försöker jag glädjas åt min nya insikt men tränar mig själv samtidigt att släppa taget om den tanken för att sedan gå djupare. Om det var en viktig insikt vet jag att den kommer att återvända och jag väljer att inte stressa upp mig över något jag behöver göra nu. (Mitt omedvetna sinne är ju trots allt vant att reagera på dessa impulser och det är ju det jag tränar på att behärska!).

3. Sedan kan jag mer naturligt riktiga min uppmärksamhet mot min andning och mina kroppsförnimmelser. Nu har jag gjort allt grundläggande arbete och kan spendera de sista 2-3 minuter i ”djup vila”.

Lita på dig själv och pröva dig fram. Bestäm dig för att avgöra 2-3min varje dag då du endast sitter ned och betraktar dig själv som beskrivet ovan. Tricket är att göra detta så kort som möjligt i början så att det inte blir för ansträngt.

I slutändan vill vi påverka personen vi är i vardagen- med vår familj, med våra vänner, vårt arbete och hur vi mår med oss själva. Detta mäts inte i hur mystisk meditationsupplevelse vi har utan i vår vardagliga livskvalité!

Lycka till och ställ gärna fler frågar (dom brukar komma)!

meditation

PROJEKT- MOT MIN TOPPFORM!

Behöver du hjälp med att starta ditt nya träningsår på bästa sätt? Jag erbjuder min tjänst med personlig träning och kostrådgivning på Delta Gym centralt i Stockholm och ser fram emot att hjälpa dig!

Passa på att få tips och råd kring kosten också så går det ännu snabbare! Kom igång nu så kan du njuta av resultaten till sommaren!

Vill du ha min rådgivning slänger du iväg ett enkelt meddelande till min mail här eller via telefon på 0768536207. Berätta vad du har för mål så svarar jag inom 24h timmar hur jag kan hjälpa dig!

Ett träningspass behöver inte och bör inte vara två jobbiga timmar på gymmet som får dig att känna dig svimfärdig efteråt. Det mest optimala skulle vara om du kunde avge 30-35min till styrketräning och resten av timmen till någon form utav rörlighet och stretching 3-4 gånger i veckan. Hälsa och lycka handlar om goda vanor som läggs ihop över tid.

Har du funderat på att skaffa ett gymkort? Just nu vill jag passa på att påminna om att det är kostnadsfri träning på Delta Gym fram tills den 25 januari om du vill prova på att uppleva atmosfären i ett av Sveriges mest anrika och bästa gym tillsammans med andra med samma intresse – att träna och må bra. Oavsett träningsbakgrund kommer du känna dig hemma i denna familjära atmosfär. Välkommen till oss och bli inspirerad!

meditation

Tills vidare!
Stark, glad & hälsosam,
Hälsningar,
PT By Philip