Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/ptbyphilip.se/public_html/wp-content/plugins/fonts-add/public/wsgf-load-style.php on line 27
Stark, Glad och Frisk 076-853 62 07 info@ptbyphilip.se

Vår livsstil pendlar mellan att gå upp och ned i vikt, träna och inte träna, äta liberalt eller gå på diet, perioder utav krogliv och sedan perioder i ensamhet. I dagens inlägg ska jag försöka öppna upp ämnet och prata om varför vi tappar balansen i vår livsstil.

Folks motivation går oftast i cykler som när vi:

  • Nyligen blivit singel (komma i form och socialisera)
  • Låtit vikten gå över styr (vill komma i form)
  • När vi är i en depressiv fas (lathet och olust)
  • Sommaren närmar sig (vill komma i form)
  • Hälsoproblem (stress/inser allvaret)
  • Jämför sig själv med andra (stress och hopplöshet men kanske även inspiration)

Vår inneboende ”drama queen”

Det är helt ok att motiveras av en viss händelse eller fas man befinner sig i livet. Att du fick ett sundare förhållningssätt till din kropp och kost efter att du övervunnit exempelvis anorexia är något fantastiskt och beundransvärt. Men att också komma ihåg är att hela livet kommer att bestå utav motgångar eller ett bättre ordval; utmaningar och det är lätt att skapa en identitet utifrån sitt lidande. Du var med om ”detta” och sen löste du problemet… Du tillåter dig själv alltså undermedvetet att tappa kontrollen i perioder och gör det sedan till ett ändamål att lösa problemet (detta gäller givetvis inte alla fall men generellt). Det är som om många har en inneboende ”drama queen” som frodas i en miljö utav problem. Kan vi inte finna en större mening i livet än så? Jag skulle vilja säga att det är lite livets mening att bli medveten om dessa underliggande processer och skapa bättre förhållanden till dig själv och omgivningen. ”Gräset är grönare på andra sidan” eller du är mer värdefull än vad du tror att du är.

Ta tag i saker innan det går över styr

Låt det inte gå så långt att problemen blir större än vad det behöver vara utan ta tag i saker i stunden när du lägger märke till dom. Detta kan exempelvis vara när du ser att bältet börjar spänna åt om midjan eller att du börjar tappa fokus på arbetet på grund av dålig återhämtning. Det är lättare sagt än gjort men du måste lära dig att komma på dig själv i rätt tid. Detta är en livsstil och disciplin vi behöver träna på utefter våra individuella förutsättningar. Istället för att göra saker i perioder bör de flesta försöka väva in lite av det goda men även disciplin mer regelbundet. Det ironiska är att det nästan kan kännas svårare för vissa att göra saker på ett balanserat sätt eftersom det kräver större del av din uppmärksamhet och förmåga att tänka till. Det är mycket lättare att ställa in hjärnan på allt eller inget.

Fallbeskrivning

Det är löningshelg och du har nyss varit ute med dina vänner och firat. Till middag käkade du tacos följt utav efterrätt och drinkar. Senare var du ute och dansade järnet i sällskap av både folk och mer alkohol. Efteråt besökte du som alla andra närmaste snabbmatställe och åt helhjärtat precis vad ditt ohämmade jag kände för. Trotts dubbla tabletter med resorb vaknar du utslagen dagen efter och funderar på det där träningspasset du skulle köra. Du skippar helt enkelt det och inser att du heller inte har någon ork att skriva på den där rapporten. Efter några koppar kaffe senare går du ut på stan och möter en vän för att käka lunch och prata om gårdagens äventyr. Väl hemma på kvällen är du så pass trött att du bestämmer dig för att beställa hem pizza och komplettera det med lite glass framför din nyfunna favoritserie. Nya tag imorgon tänker du medans magen allt mer svullnar upp. Det tar dig några dagar innan du åter är tillbaks med de hälsosamma rutinerna (som är så viktiga för dig) men sedan kommer helgen och då är det dags att släppa på tyglarna lite igen även om det inte blir lika extremt som första gången. Efter en period inser du att du inte lyckas få koll på hälsan och det liberala livet samtidigt och i brist på balans väljer du det ena eller det andra i en period framöver…

Det du tror fungerar idag fungerar inte imorgon

Glädje och lycka kommer ifrån en hållbar livsstil. Även om du har det riktigt roligt för tillfället när du släpper på tyglarna och gör precis vad du vill så är det inte hållbart i långa loppet och gör dig därför inte lycklig. När du inte tillgodoser din hälsa utan bara kör på med allt firande blir det lite sämre för varje gång. Om du inte tar dig ur denna destruktiva cykel förr eller senare så kanske du får allvarliga problem med hälsan såväl som risk för depression och det är också oftast därför vi pendlar fram och tillbaka.

Du behöver känna till din kemiska balans

När du festar redlöst eller trycker i dig sötsaker överstimulerar du dig själv. Efteråt behöver kroppen vila och återställa hormoner såsom serotonin och dopamin. Det är också därför du känner dig så låg efteråt och försöker dra upp dig själv igen på olika sätt (likt måndagsångest). Har du en god hälsa och gör fler hållbara val i stunden kommer du se tillbaka på tiden och känna dig stolt över dig själv; Att du inte tog den där portionen extra med mat eller undvek att beställa fler drinkar. När du dessutom släpper till det i mellan åt blir det extra roligt och du har då också disciplinen att återgå till dina hälsosamma vanor.

Ta det som är användbart ifrån andra, ta bort det som inte passar och finn dina egna regler

Jag säger heller inte att du inte ska fira nån gång ordentligt i mellan åt men det behöver ske mer sällan. Du får gärna ersätta lite hälsosamma kalorier mot en bulle eller liknande vart annan dag och ta en öl eller två under veckan men då kanske du heller inte frossar redlöst på helgen. Vårt beroendecentrum i hjärnan gör suget svårt efter en ”all-in” helg att inte snart vilja göra det igen – Vi blir kognitivt påverkade efter våra upplevelser och val, det är bara så vi funkar biologiskt. Här måste du visa dig själv respekt och ta det ansvar din hälsa kräver utav dig. Du kan även vara ute och träffa kompisar oftare om du lär dig att ha det trevligt utan alkohol och snabbmat. Det kan kännas som en lång väg att gå men det är helt klart värt det. När dina vänner ser att du har det roligt utan allt det där andra så kommer de se upp till dig och själva omprioritera sina val.

Håll ut och ge inte upp

Alla människor känner sig emellan åt understimulerad och stressade och det finns en press i att hänga med i strömmens tempo. Man vill helst inte sitta ensam på helgen i vetskap om att alla andra är och roar sig. Jag ber dig att ta ett kliv tillbaka och få lite perspektiv. Folk har det sällan så roligt som de uttrycker sig att ha för i slutändan får allt festande och liberalt levande sina konsekvenser. Den som lever ”hälsosamt” tycker fest och alkohol är tråkigt och den som är ”onyttig” lyckas aldrig få nån balans i träningen och ignorerar det problemet så länge det går. Den ”hälsosamma” som aldrig dricker en droppe alkohol eller enbart umgås med andra på gymmet, löpspåret eller salladsbaren är inte heller hälsosam ur ett psykologiskt perspektiv. Vi behöver dansa, släppa loss och få ha det riktigt kul ibland! Jag skulle vilja se en kombination utav dessa två som strategiskt väljer sina krig och inte påverkas lika mycket utav den stora massans val. Var en ledare!

Kontakta mig
Personlig Träning
Instagram